Thursday 4 October 2012

Hamparan indah di puncak Bukit Pelangi

Hamparan indah di puncak Bukit Pelangi

Oleh Abdul Hanif Hadis













AIR terjun Bukit Pelangi di Sungai Lembing, Pahang, dikatakan sangat terkenal kerana keindahannya.
AIR terjun Bukit Pelangi di Sungai Lembing, Pahang, dikatakan sangat terkenal kerana keindahannya. Air terjun yang tingginya melebihi 50 meter itu dan terpaksa meredah bukit yang licin serta sukar memang menjadi tumpuan peminat alam semula jadi. Saban bulan ada saja kumpulan yang meredah hutan untuk melihat kemunculan pelangi pada waktu pagi apabila air terjun disinari matahari.
Kami dua kumpulan satu daripada syarikat akhbar manakala satu kumpulan lagi dari satu bank terkemuka di negara ini semua seramai 24 peserta dengan lapan kereta berlepas dari Kuala Lumpur menuju Kuantan kemudian menuju Sungai Lembing yang sebelum ini memang terkenal sebagai pekan lombong bijih timah dalam tanah yang terbesar di Asia. Bagaimanapun sejak lombong berkenaan ditutup kerana dianggap tidak menguntungkan Pekan Sungai Lembing semakin ditinggalkan dan aktiviti ekonomi bertukar kepada perladangan dan pertanian.

Kira-kira jam 12 tengah hari kami bertolak dari Kuala Lumpur melalui Lebuh raya Karak (waktu itu lebuh raya Karak-Kuantan belum dibina), kami menyusuli Bandar Karak, kemudian Temerloh. Rakan-rakan minta berhenti sekejap untuk makan tengah hari di Temerloh untuk menikmati ikan patin masak tempoyak. Memang menyelerakan kami makan sekenyang-kenyangnya, peniaga gerai di situ senyum memanjang melihat kami makan seolah-olah tidak ada hari esok.

Selepas makan lapan kereta bergerak semula terus ke Kuantan dan menyusuli laluan ke Pekan Sungai Lembing. Dari Sungai Lembing kami terus menyusuli jalan kecil tanah merah ke satu kawasan yang sudah dijanjikan oleh pemandu pelancong. Apabila kami tiba di satu kawasan tempat pengumpulan balak pemandu pelancong meminta kami menyusun kereta di satu kawasan khas yang dikawal penduduk tempatan. Semua peserta ekspedisi itu diminta turun dan menaiki traktor kerana kawasan air terjun berkenaan kira-kira dua jam menaiki traktor dari kawasan kami meletak kereta.

Pemandu pelancong itu memberitahu disebabkan jalan terlalu buruk semua kenderaan tidak dibenarkan masuk dan peserta ekspedisi terpaksa menaiki kenderaan yang disediakan. Mereka tidak ada pilihan hanya traktor saja yang ada jika tidak ekspedisi itu akan dibatalkan. Akhirnya semua peserta akur dan menganggap ini satu pengalaman yang perlu ditempuh.

Disebabkan traktor hanya ada dua unit kumpulan kami diangkut berkumpulan. Kumpulan pertama 12 orang dari kumpulan kakitangan bank perlu masuk dulu kemudian 12 lagi kumpulan kami dari syarikat akhbar menyusuli kemudian yang akan diambil oleh kenderaan yang sama. Selepas dua jam menunggu akhirnya giliran kami tiba untuk menaiki traktor untuk menuju kaki bukit kawasan air terjun.

Apabila kumpulan kami tiba di kaki bukit air terjun berkenaan, kumpulan pertama yang sepatutnya menunggu kami sudah tidak sabar dan terus naik ke puncak bukit kawasan air terjun yang menjadi tujuan ekspedisi. Pada mulanya semua peserta akan bergerak bersama dan tiba di kemuncak serta berkhemah sehingga esok dan turun bersama selepas melihat pelangi air terjun berkenaan.

Ketika kami tiba di kaki bukit berkenaan hari sudah lewat petang, kumpulan kami terpaksa meredah hutan dan memanjat bukit untuk ke tempat tujuan. Kami bergerak dengan satu pemandu pelancong penduduk tempatan yang memang mahir di kawasan itu. Dalam perjalanan pemandu berkenaan bercerita ada kumpulan yang terpaksa pulang kosong kerana mempunyai niat tidak baik. Beliau berharap semua peserta tidak terlalu celupar ketika berkhemah atau melihat sesuatu di kawasan puncak air terjun.

Kira-kira lebih satu jam kami mendaki tiba-tiba terdengar suara kumpulan yang pertama tadi menuruni bukit. Ketika kami berselisih mereka bercerita tidak dapat melihat apa pun di puncak air terjun selain hutan tebal. Apatah lagi untuk mendirikan khemah jadi mereka mengambil keputusan untuk turun semula dan berkhemah di kaki bukit.

Kami sedar ini ada sesuatu yang tidak kena terhadap kumpulan berkenaan, pemandu pelancong bertanya kami sama ada ingin terus atau berpatah balik. Kumpulan kami menjawab serentak ingin terus dan kalau boleh berkhemah di puncak bukit. Akhirnya kumpulan pertama menuruni bukit manakala kumpulan kami terus mendaki.
Kira-kira satu jam mendaki akhirnya kami terdengar deruan air terjun dan di situlah tujuan asal kami. Setiba kami di kawasan berkenaan kami melihat satu kawasan lapang seperti hamparan permaidani berwarna hijau dan suasananya sangat nyaman dan sejuk. Terfikir oleh ahli kumpulan kami kenapa kumpulan yang pertama tadi tidak melihat suasana ini dan terpaksa berpatah balik kerana tidak ada kawasan langsung untuk berkhemah.

Malam itu kami berkhemah, selepas makan malam dengan hidangan yang dibawa kami sempat melihat keindahan alam pada waktu malam ketika berada di puncak bukit. Bintang-bintang bertaburan menyebabkan keadaan malam sungguh indah dan damai. Malam itu kami dapat pula memancing udang di air terjun ada di antara kami pula bertanya dari mana datangnya udang ini semua tidak menjawab hanya sekadar diam.

Keesokan pagi selepas solat subuh, kami berkumpul di satu sudut menghala ke tengah kawasan air terjun menunggu terbitnya matahari. Daripada pancaran matahari itu terbentuklah pelangi yang sangat indah. Berjam-jam lamanya kami menikmati keindahan itu dan sempat mengambil gambar sebagai kenangan. akhirnya menjelang tengah hari apabila matahari meninggi pelangi hampir hilang dari pandangan kami pun berangkat untuk pulang dengan satu kenangan yang tidak dapat dilupakan.

Setibanya di kaki bukit kumpulan pertama yang berkhemah di situ bertanya kami bagaimana kumpulan kami tidur dan mereka terpinga-pinga apabila kami menceritakan apa yang dapat kami lihat dan rasakan.

Selain itu kami juga sempat merakamkan pelangi di air terjun berkenaan dan gambarnya disimpan sehingga ke hari ini.

Pemandu pelancong yang membawa kaki ke puncak bukit pelangi itu hanya tersenyum kerana sebelum ini pun perkara berkenaan pernah berlaku. Apa yang penting untuk memastikan setiap tujuan kita mencapai matlamat, niat kita perlu jujur dan sentiasa muafakat dalam semua hal.

Kumpulan kami pulang ke Kuala Lumpur dengan penuh kegembiraan manakala rakan kumpulan satu lagi merasa kesal kerana terlalu gelojoh dalam setiap tindakan sehingga lupa bahawa mereka datang bersama dan sepatutnya pulang bersama.

Sumber:   Hamparan indah di puncak Bukit Pelangi Oleh Abdul Hanif Hadis AIR terjun

No comments:

Post a Comment